• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73660
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/BVgN
+
-

آغاز به کار اجلاس حفاظت از بافت تاریخی اوراسیا در تبریز

دهمین اجلاس بین‌المللی رشد و توسعه شهری با رویکرد حفاظت از بافت تاریخی در حوزه اوراسیا از امروز (چهارشنبه) در تبریز آغاز ‏به کار می‌کند.‏ به گزارش مهر، دبیر علمی این همایش درباره جزئیات اجلاس اظهار کرد: اجلاس رشد و توسعه شهری برای شهرهای قرارگرفته در مسیر جاده ابریشم و در باب احیای عظمت دیرین این جاده طراحی و سازماندهی شده و تاکنون ۹ دوره برگزار شده است.

«کریم حسین‌زاده دلیر» با اشاره به مدت زمان ده‌روزه برگزاری این اجلاس عنوان کرد: 8 روز مربوط به کارگاه‌‌هایی برای کار میدانی در بخش‌هایی از بافت تاریخی و کهن شهر تبریز است و 2 روز نیز مربوط به آیین افتتاحیه، نشست‌ها، جلسات سخنرانی و اختتامیه خواهد بود.

وی با اشاره به تنظیم و تبیین بخش‌ها و کریدورهایی در بافت تاریخی شهر برای گروه‌های پیمایشی در قالب اساتید و دانشجویان گفت: فعالیت این گروه‌ها در قالب برخی فعالیت‌های تاریخی همچون احیای میدان صاحب‌آباد تبریز یا حفاظت از بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان خواهد بود.

این مسئول اجلاس اوراسیا را از چند منظر برای شهر تبریز مهم عنوان کرد و افزود: تبریز یکی از 5 شهر تاریخی مهم جهان است و اگر تاریخ توسعه شهرها را در جهان جست‌و‌جو کنیم، 5 شهر در دنیا صاحب نام و مطرح هستند که یکی از آنها تبریز است. این اجلاس‌ها تلنگری برای ماست تا دنبال هویت و داشته‌های خود باشیم. همچنین این اجلاس به جامعه دانشگاهی کمک خواهد کرد تا با چیدن مشکلات روی میز برای حل آنها قدم بردارد.

دبیر علمی همایش با اشاره‌ای به اهمیت تاریخی شهر تبریز گفت: یک شهر مدفون در بطن و قلب شهر تبریز داریم که هنوز کشف نشده است. در شهر تبریز از نظر علمی هر لایه برداشته شود به یک واقعیت تاریخی می‌رسیم.

«مرتضی ملکی» دبیر علمی کارگاه‌های این اجلاس هم بیان کرد: دوره‌های قبلی همایش در کشورهایی چون ژاپن، ترکیه، روسیه و شهر همدان ایران برگزار شده که امسال نوبت به شهر تبریز رسیده است. در طول کارگاه‌ها، اساتید و دانشجویان از چندین مسیر تاریخی شهر بازدید و سپس در قالب گروه‌هایی در خصوص یک موضوع مشخص کار می‌کنند.

بازار تبریز و کاهش ریسک‌پذیری در این محیط، احیای بخشی از جاده ابریشم از خیابان شهید بهشتی تا میدان صاحب‌آباد و بازآفرینی میدان صاحب‌الامر و مجموعه آن از جمله این محورها خواهد بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید